Przekładnie stożkowe otwarte

Glimag
Przekładnie stożkowe otwarte

To rozwiązanie do sytuacji, w których nie jest wymagana tak znaczna moc, jaką są w stanie zapewnić przekładnie planetarne. Przejdźmy jednak do specyfikacji.

Czym są przekładnie stożkowe?

 

Przekładaniami stożkowymi otwartymi nazwiemy te, które stworzone zostały do rozwiązań niewymagających zbyt dużych nakładów mocy. Przełożenie takiej przekładni z reguły waha się od 1 do 4. Liczba zębów koła biernego ogranicza maksymalne przełożenie. Prowadzi to do zmniejszenia średnicy koła biernego i ilości zębów, by utrzymać warunek niepodcinania zębów. Jeżeli chodzi natomiast o wydajność przekładni stożkowej, to sięga ona między wartościami 0.94 a 0.97.

Wał wyjściowy przekładni stożkowej posiada na swojej powierzchni zębnik. Łożyskuje się go wysięgnikowo w układzie „O” w łożyskach skośnych. Zastosowanie wału wyjściowego pozwala na wykorzystanie łożyskowania niesymetrycznego między kołem i innymi łożyskami, jednak w takim wypadku konieczne będzie zastosowanie łożyskowania w układzie „X”.

Na co zwrócić uwagę przy konserwacji?

 

Regulacji ustawienia zębnika przekładni stożkowej można dokonać na różne sposoby. Bardzo często korzysta się z łożysk skośnych o układzie „O”. Występujący luz osiowy w łożyskach likwiduje się za pomocą podkładek pod bieżnię wewnętrzną, gdzie tuleja dystansowa ustala odległość między łożyskami. Są to elementy naturalnie zużywające się, dlatego warto pamiętać o ich ciągłej konserwacji. Innym sposobem na uzupełnianie luzu odbywa się za pomocą nakrętki łożyskowej.

Przekładnie stożkowe borykają się jednak z pewnymi utrudnieniami. Ze względu na swoją otwartą budowę trzeba się liczyć z tym, że zanieczyszczenia powierzchni współpracujących będą w dużym stopniu wpływać na szybsze zużycie elementów. Mimo wszystko, możliwość zastosowania przekładni o niższej mocy pozostaje sporym ułatwieniem, należy jednak liczyć się z kosztami częstszej konserwacji.